ΓΕΝΙΚΑ ΔΕΔΟΜΕΝΑ ΤΗΣ ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ

Δεν θα κουραστούμε να επαναλαμβάνουμε πως η ανασύνθεση της προλεταριακής μας αυτοπεποίθησης περνάει μέσα από την μνήμη κάθε μικρής απόπειρας να δούμε τον ελληνικό καπιταλισμό χωρίς τα (ηγεμονικά) γυαλιά της αριστεράς του κράτους των κομμάτων/μηχανισμών. Οι λόγοι δεν είναι ιδεολογικοί, είναι απόλυτα πρακτικοί, είναι γιατί οι θεωρίες και οι αφηγήσεις της αριστεράς για το ελληνικό κεφάλαιο/ κράτος, στην καλύτερη περίπτωση να μας οδηγήσουν να διαλέξουμε κάτι πιο αριστερό σε ένα εκλογικό menu, για λόγους επαναστατικής τακτικής/ στρατηγικής (ξέρετε τώρα), στην χειρότερη όμως θα οδηγήσουν και οδηγούν την σύγχρονη εργατική τάξη στην αγκαλία του νέου- ολοκληρωτισμού, στην αγκαλία των φασισμών, του μιλιταρισμού, και της μαφίας. Ο δρόμος για την κόλαση στρώνεται από καλές προθέσεις, και από οδοφράγματα που δεν στήνονται απέναντι σε πραγματικούς εχθρούς.

Παρακάτω, θα βρείτε μια από εκείνες τις απόπειρες να χαρτογραφηθεί με προσοχή και σχέδιο ο ελληνικός καπιταλισμός από αυτόνομη προλεταριακή σκοπιά από τους Σπάταλους με την πολιτική υποστήριξη της Federaction με τίτλο «τα ελληνικά εργοστάσια είναι πλωτά. Γιατί όμως αόρατα;» 2005- 2006.

«Γενικά δεδομένα της μεταφοράς:

Η μεταφορά είναι εργασία. Σε όποια μορφή κι αν δούνε την μεταφορά, υπό οποιοδήποτε συνθήκες, σε οποιαδήποτε απόσταση, η μεταφορά είναι εργασία. Έργο. Ακόμα και με την πιο τυπική έννοια, αυτήν την Φυσικής.

Η μεταφορά είναι κοπιαστική εργασία. Είτε λόγω της απόστασης που πρέπει να καλυφθεί, είτε λόγω του βάρους των πραγμάτων που πρέπει να μεταφερθούν, είτε λόγω του συνδυασμού των παραμέτρων της απόστασης και του βάρους, η μεταφορά είναι κουραστική εργασία. Δεν είναι η μοναδική τέτοια. Εκείνο όμως που δεν της αποδίδεται, τουλάχιστον από πρώτη ματιά, είναι κάποιο είδος δημιουργικότητας. Η δημιουργικότητα μιας κοπιαστικής εργασίας την δικαιώνει- κι αυτό μοιάζει να λείπει από την μεταφορά. Δεν φαίνεται να δημιουργείται κάτι όταν ένα πράγμα αλλάζει θέση. Η λέξη χαμαλίκι που είναι συνδεδεμένη στενά με το κουβάλημα, άρα με την μεταφορά αποδίδει τον χαρακτήρει αυτή της «ανούσιας» δουλειάς.

Θα επανέλθουμε σε αυτό το ζήτημα αργότερα, γιατί είναι κομβικό. Εκείνο που μπορούμε να πούμε από τώρα είναι ότι όταν κάτι μεταφέρεται δεν αλλάζει- και μάλιστα: δεν πρέπει να αλλάξει- μόνο και μόνο επειδή μεταφέρεται. Δεν αλλάζει ούτε ως προς την μορφή του, ούτε ως προς την «ουσία» του. Το μόνο ενδεχόμενο αλλαγής που παραμονεύει  κατά τη διάρκεια της μεταφοράς είναι «αρνητικό» και με την κοινωνική σημασία της λέξης: η φθορά ή/και η καταστροφή του πράγματος.

Στον βαθμό, λοιπόν, που με την λέξη δημιουργία (και τον αντίστοιχο καπιταλιστικό όρο παραγωγή) ενοούμε τον μετασχηματισμό, την επεξεργασία, την αλλαγή είτε της μορφής, είτε της ουσίας των πραγμάτων (είτε και τα δύο) τότε όντως η εργασία της μεταφοράς δεν είναι από πρώτη ματιά, δημιουργική εργασία. Αν μπορεί να είναι κάτι μέσα σε αυτό το πλαίσιο εννοιών, είναι πιθανά καταστροφική εργασία.

Ο μόχθος της εργασίας μεταφοράς συνίσταται από δύο διαφορετικά «είδη». Από τον κόπο της μετακίνησης του πράγματος από μια αρχική θέση Α σε μια τελική θέση Τ. Και από τον επιπλέον κόπο της προστασίας του από φθορά ή/και καταστροφή στη διάρκεια της μετακίνησης.

Αυτή η διπλή διάσταση της εργασίας μεταφοράς σημαίνει ότι οι απαιτήσεις της δεν εξαντλούνται καθόλου στη «δύναμη» εκείνου που κάνει τη μεταφορά, όπως θα νόμιζε κανείς αν αντιμετωπίσει την μετακίνηση με τον αφηρημένο τρόπο της Φυσικής. Πέρα απ’ τη δύναμη χρειάζεται και κάτι άλλο: η προσοχή του μεταφορέα και η ικανότητα του να αντιμετωπίζει και κάτι άλλο: η προσοχή του μεταφορέα και η ικανότητα του να αντιμετωπίζει οτιδήποτε μπορεί να καταστρέει εν μέρει ή ολικά το μεραφερόμενο πράγμα»

++ μια σειρά από φωτογραφίες που δημοσιεύτηκαν στον Guardian, και δείχνουν κάποιες από τις απόπειρες του σύγχρονου καπιταλισμού να ισοπεδώσει τον χώρο, να τον μετατρέψει σε χρόνο, να συρρικνώσει τον κοινωνικά αναγκαίο χρόνο της μεταφοράς, και τα εμπορεύματα να χορεύουν χωρίς φθορά.

f0879a32-5fe4-4d82-8502-4b8ceb20e12d-1020x765

b9ef742b-16e2-420f-b06d-b75d3968d4ea-1020x765

618accc7-9f2b-41b4-8136-2aa0d79d7ef8-1020x765

14076e37-552b-468e-ab23-0b64a4cf50b8-1020x765

261e7c62-9f74-47fa-a7f1-f7c0bd05b225-1020x765

088bcc59-da3f-429f-83d4-d5cedcbc1c4d-1020x765

16b347fa-6148-41aa-a48c-f089a94dd8a7-1020x765

4fa00c96-859a-4352-b9d1-27ed17b4dd5b-1020x765

Advertisements